اعتماد امروز، ثمره نیم قرن تجربه و صداقت

لوگو دو آهن ترقی

سایه سنگین قطعی احتمالی گاز بر سر صنایع فولادی

سایه سنگین قطعی احتمالی گاز بر سر صنایع فولادی - خبر فولادی آهن فولادی

سایه سنگین قطعی احتمالی گاز بر سر صنایع فولادی/ آینده روشنی در انتظار آهن اسفنجی نیست

امیر نوژن یونسیان، مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو،  در رابطه با قطعی احتمالی گاز و تأثیر آن بر روی قیمت آهن اسفنجی گفت:

  • شاید بعد از صنعت پتروشیمی، دومین گروه صنعتی بزرگی که از این قطعی‌ها بیشترین آسیب را می‌بیند، صنایع فولادی باشند.
  • ما در صنعت فولاد نیازمند آهن اسفنجی هستیم که نیاز مستقیم به گاز دارد. آسیب‌پذیری این صنعت از بابت اینکه امکان جایگزینی گاز طبیعی با حامل انرژی دیگری در حال حاضر و مخصوصاً در بخش تولید اسفنجی با روش احیا مستقیم متصور نیست، بسیار بیشتر است.

وی افزود:

  • قطعی گاز می‌تواند باعث کاهش تولید آهن اسفنجی و در نهایت کاهش تولید فولاد شود. این امر باعث افزایش قیمت آهن اسفنجی و فولاد خواهد شد.
  • در حال حاضر، قیمت آهن اسفنجی در بازار جهانی حدود 600 دلار در هر تن است. اگر قطعی گاز ادامه داشته باشد، این قیمت می‌تواند به 800 دلار در هر تن نیز برسد.
  • افزایش قیمت آهن اسفنجی و فولاد می‌تواند تأثیر منفی بر صنایع مصرف‌کننده این محصولات داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش قیمت فولاد می‌تواند باعث افزایش قیمت خودرو و سایر محصولات فولادی شود.

یونسیان در پایان گفت:

  • ضروری است که دولت برای جلوگیری از قطعی گاز صنایع فولادی، تمهیدات لازم را اتخاذ کند. این تمهیدات می‌تواند شامل واردات گاز از کشورهای همسایه یا استفاده از حامل‌های انرژی جایگزین باشد.


همانطور که در اخبار قبلی اشاره کردیم، دولت در این زمینه چند طرح ارائه نموده است که بر اساس آن ها صنایع فولادی می توانند در فصول گرم به ذخیره سازی گاز بپردازند و در فصول سرد از این ذخایر گازی برای تولید مقاطع فولادی استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *